english   english czech   česky


 
Novinky Program Pro návštěvníky O festivalu Partneři Kontakty

Hlavní pořadatel


Asociace českých filmových klubů


Spolupořadatel



Hlavní partneři

 


Přehled programových cyklů

Letní filmová škola byla od počátku vnímána jako netradiční typ festivalu, jehož páteř netvoří soutěžní sekce a červené koberce, jako je tomu na jiných festivalech. Rozmanité tendence, programové směřování a ambice vedly k jasnému důrazu na konkrétní téma, které dominovalo jednotlivým ročníkům. Vývoj LFŠ od roku 2008 směřuje k jasnějšímu rozdělení programu, zdůraznění linií a motivací výběru cyklů a filmů.

Programový koncept LFŠ počítá se šesti každoročně se opakujícími sekcemi:

Fokus – hlubší pohled do historie, vývoje a tendencí konkrétní národní kinematografie (jednotlivé cykly představují osobnosti, témata a tendence typické pro tuto kinematografii).

Spektrum – představuje aktuální osobnosti či témata ve světové kinematografii, měnící  tvář současného filmu a upozorňující na závažné skutečnosti dnešní společnosti.

Inventura – specifikum Letní filmové školy představuje archivní a klasické snímky v podobě retrospektiv či kapitol z filmové historie; Mottem sekce je „Z archívů zpět na plátna kin!“

Visegradský horizont – kinematografický průnik čtyř zemí bývalé visegradské čtyřky upozorňuje na legendy i talenty národních kinematografií a společné téma, nezapomínáme na zhodnocení uplynulé sezóny všech čtyř zemí.

AČFK uvádí – AČFK jako pořadatel LFŠ má své nezastupitelné místo na českém distribučním trhu a „filmovka" je výjimečným prostorem repríz, premiér a předpremiér filmů uváděných do české distribuce (za účasti hostů).

Zvláštní uvedení – sekce je prostorem pro speciální typy projekcí mimo formát ostatních cyklů
.

 

FOKUS: Maďarsko

Hvězdy na čepicích (Miklós Jancsó, 1967)Každoroční sekce Fokus zaměřená na dějiny jedné národní kinematografie bude letos věnována historii maďarského filmu. Výběr Maďarska pro tuto sekci představuje vyvrcholení soustavného mapování (především současného) maďarského filmu na předchozích Letních filmových školách (retrospektivy Pétera Bacsóa, György Pálfiho či Bély Tarra). Fokus: Maďarsko doplní předchozí aktivity důrazem na klasické maďarské filmy a také představením tří výjimečných maďarských tvůrců tří generací: Istvána Szabóa, Marcella Jankovicse a Benedeka Fliegaufa.


• Němý film a 30. léta
Výběr několika filmů mapujících počátky maďarské kinematografie, která byla poměrně brzy nucena reagovat na rozpad Rakouska-Uherska a musela se vyrovnat také se silnou emigrační vlnou (například později oscarový režisér Michael Curtiz, vlastním jménem Manó Kaminer Kertész).

• 60. léta jako zlatý věk maďarského filmu
Toto období, někdy označováno jako Maďarská nová vlna, je ve znamení debutů největších osobností dějin maďarské kinematografie (Miklós Jancsó, István Szabó, Márta Mészárosová) a vyznačuje se umělecky vysoce originálními a inovativními filmy, mnohdy inspirovanými západními vzory (např. francouzská nová vlna a autoři jako Godard či Truffaut). Na LFŠ bude představena důsledně sestavená kolekce klíčových děl této dekády včetně snímků Otec (režie I. Szabó), Hvězdy na čepicích (M. Jancsó), Láska (K. Makk) či Sindibád (Z. Huszárik).

• Vývoj maďarské komedie
Podsekce tvoří protipól umělecky výrazným a naléhavým snímkům ve výběru 60. let. Průřez vývojem maďarské komedie zachytí několik typických představitelů komediálních filmů jednotlivých dekád a různé přístupy maďarských tvůrců k tomuto žánru. Ve výběru se tak objeví moralistní (Pan profesor Hanibal), černé (Černá káva) či crazy-komedie (Nikdy nezemřeme).

Více k sekci naleznete zde
 

Retrospektiva: David Lean
(INVENTURA)

Doktor Živago (David Lean, 1965)Filmová kariéra jednoho z největších vypravěčů stříbrného plátna, ozdobená dvojicí Oscarů za režii, je sice nejčastěji spojována s rozmáchlými epickými velkofilmy typu Lawrence z Arábie, ovšem ty představují až závěrečnou fázi jeho bohaté a velmi různorodé filmografie. Retrospektiva na Letní filmové škole představí jak Leanovy začátky, spojené se jménem dramatika Noela Cowarda, tak jeho dickensovské adaptace a konečně i všechny výpravné filmové fresky – a to většinou v restaurované digitální podobě. Více k retrospektivě zde


Filmová čítanka: Oberhausenský manifest
(INVENTURA)

Natáčení filmu Brutalita v kameni (Alexander Kluge, Peter Schamoni, Dieter Lemmel, 1961)„Podobně jako v jiných zemích, tak i v Německu se krátkometrážní filmy staly školou a polem pro experimentování s hraným filmem. Hlásíme se o své právo na stvoření nového německého hraného filmu. Starý film umřel. Věříme v nový.“

Padesátileté výročí Oberhausenského manifestu (podepsán 28. 2. 1962) je důvodem vrátit se k tomuto klíčovému dokumentu poválečného vývoje německého filmu a představit tvorbu jeho signatářů. Sekce se v duchu tehdejší výzvy bude skládat pouze z krátkých filmů – v sedmi blocích se představí tehdejší tvorba téměř všech 26 podepsaných režisérů. Většina filmů bude v České republice uvedena vůbec poprvé, výběr je kurátorsky připraven dlouhodobým spolupracovníkem LFŠ a významným světovým filmovým publicistou Olafem Möllerem. Úvodní text k sekci najdete zde
 

Půlnoční delikatesy: blaxploitation filmy
(INVENTURA)

Shaft skóruje (Gordon Parks, 1972)Jedinečné vzepětí tohoto exploatačního subžánru na počátku 70. let minulého století přineslo revoluci ve filmech točených černošskými tvůrci pro černošské publikum. V nízkorozpočtových žánrových filmech se setkáváme s drsnými černošskými detektivy, lascivními sexbombami, soulovými soundtracky a afro účesy. Kolekce snímků na Letní filmové škole představí nejen základní pilíře tohoto subžánru (Sweet Sweetback's Baadasssss Song, Foxy Brown), ale také obskurní projevy dobové touhy „přemalovat svět na černo“ (černošská verze slavného horroru s názvem Blacula). Více k sekci zde
 

Film a živá hudba
(INVENTURA)

O patro výš (Sam Taylor, 1923)Stejně jako každý rok Letní filmová škola představí kolekci němých filmů, jejichž projekci bude doprovázet živá hudba. Těžistěm této kolekce bude letos tvorba legendárního amerického komika Harolda Lloyda, a to od prvních krátkých grotesek, v nichž se formoval jeho typický styl, až po klasické snímky jako O patro výš. Dále uvedeme restaurovanou verzi Cesty na Měsíc Georgese Méliése, již doplní dokument Serge Broomberga a Erica Langea Neobyčejná cesta, věnovaný restaurování tohoto snímku.

Více k osobnosti Harolda Lloyda naleznete zde a přehled hudebních kapel v sekci Film a živá hudba zde
 

F jako pravda
(SPEKTRUM)

F jako falzifikát (Orson Welles, 1974) Absurdní slovní hříčka F jako Pravda je názvem pro cyklus sestavený s filmů, které nespojuje národní příslušnost ani společenské téma, ale nejvýraznější vlastnost filmového média – schopnost manipulace s realitou. Hlavním cílem tedy bude vyvolat například otázky o míře autenticity ve filmu, hledání důvodů proč je divák ochoten uvěřit filmové realitě na plátně a lze vůbec dosáhnout uspokojivé objektivity prostřednictvím filmového záznamu? Nepůjde o to nalézt odpovědi, ale podnítit úvahy nad samozřejmými aspekty kinematografie, které si možná už ani neuvědomujeme. Více k sekci naleznete zde
 

Současný ruský film
(SPEKTRUM)

Lovec (r. Bakur Bakuradze)Průřez aktuální situací v ruské kinematografii, v které se odráží její tematicky a stylisticky různorodý vývoj od období perestrojky a sovětské klasiky. Kromě evropskému festivalovému publiku dobře známých režisérů, jako je například Andrej Zvjagincev (Jelena), sekce nabídne “černuchu” Alexeje Barabanova (Topič), paradokumentární styl “etnografických příběhů” z exotických končín, vyjevujících v boji proti nečekanému osudu podstatu lidské přirozenosti (Alexej Popogrebskij: Jak jsem strávil toto léto) i nadčasově platné adaptace příběhů ze sovětského režimu, které zastupuje snímek Murada Ibragimbekova A nebylo lepšího bratra. Nezapomene i na skutečnost, že v současném ruském filmu jsou nadále přítomní světově uznávaní klasici jako Alexander Sokurov (Faust) a kultovní žánr science-fiction (Terč Alexandra Zeldoviče). Sekce kromě velkoměstského pohybu Srdce jako bumerang Nikolaje Chomerikiho nabídne i naturalisticky-intimní pohled do života provincie (Lovec Bakura Bakuradze), či filmově debutujíci, polemicko-komický snímek mladého talentovaného režiséra Vasilija Barchatova Atomový Ivan. Více k sekci zde
 

Retrospektiva: Abbás Kiarostamí
(SPEKTRUM)

Věrná kopie (r. Abbás Kiarostamí)Legenda světové kinematografie a nejvýznamnější íránský filmový tvůrce. Tento spisovatel, malíř a filmový režisér natočil za svoji kariéru více než 40 snímků, za které získal ta nejprestižnější světová ocenění (například Zlatou palmu z MFF v Cannes za film Chuť třešní). Jeho rané filmy vycházejí z poetiky každodennosti tzv. „íránského filmového zázraku“, ve svých pozdějších snímcích pak byl ovlivněn evropskou (především francouzskou) artovou tvorbou a mnoho jeho děl se ocitlo na pomezí hraného a experimentálního filmu (Deset, Shirin). Kiarostamí představí na LFŠ výběrovou retrospektivu deseti svých klíčových titulů (Chuť třešní, Pod olivovníky, Vítr nás odvane, Věrná kopie) a s diváky festivalu se setká také během masterclass.
 

Retrospektiva: Vimukthi Jayasundara
(SPEKTRUM)

Vimukthi JayasundaraSoučasný nejvýraznější srílanský režisér. Kompletní retrospektiva tvůrce opakovaně uváděného na klíčových světových festivalech (Cannes, Benátky, Toronto) představí vizuálně podmanivé dílo tohoto výjimečného asijského režiséra. Retrospektiva navazuje na loňskou návštěvu thajského režiséra Apichatponga Weerasethakula a prezentuje snahu festivalu průběžně představovat a objevovat velké asijské tvůrce jejichž filmy tvoří protipól k časti unifikované evropsko-americké produkci. Více informací naleznete zde
 

Novinky Visegradu
(VISEGRADSKÝ HORIZONT)

7 dní hříchu (r. Jiří Chlumský)To nejlepší z české, slovenské, maďarské a polské kinematografie za poslední rok! A navrch dvě exkluzivní předpremiéry - Ondřej Vetchý v hlavní roli strhujícího dramatu 7 dní hříchu, který se odehrává v Sudetech bezprostředně po skončení 2. světové války, a Matěj Hádek jako nezkrotitelný rebel v bikerské road movie Vladimíra Michálka Posel.
 
 

 

Heydrichiáda
(VISEGRADSKÝ HORIZONT)

Atentát (r. Jiří Sequens)Na začátku stál atentát na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Čin, který na jedné straně přiměl evropské velmoci zrušit Mnichovskou dohodu, na straně druhé čin, který vedl k drastickým represím vůči obyvatelstvu v Protektorátu Böhmen und Mähren. Jak tyto události zachytili filmaři u nás i ve světě během války, v komunistické éře i zcela nedávno? Sekce nabídne i unikátní záběry, které natočili sami fašisté během likvidace Lidic. Více k sekci zde
 
 
 

Retrospektiva: Agnieszka Hollandová
(VISEGRADSKÝ HORIZONT)

V temnotách (r. Agnieszka Hollandová)Oscarová nominace nejnovějšího filmu Agnieszky Hollandové V temnotách potvrdila světovou úroveň této polské filmařky. Režisérka, scenáristka, ale i příležitostná herečka, začínala svoji filmovou kariéru na pražské FAMU. Do širšího povědomí se pak zapsala v 70tých letech jako jedna z nejvýraznějších osobností nového polského filmu. Od počátku 80tých let pak pracuje většinou na koprodukčních projektech v Evropě nebo v USA. Na letošním ročníku Letní filmové školy však představíme nejzásadnější snímky z počátku filmové dráhy „první dámy“ polské kinematografie. Více k retrospektivě naleznete zde
 

AČFK uvádí

Hasta la vista! (r. Geoffrey Enthoven)Asociace českých filmových klubů je hlavním pořadatelem Letní filmové školy, ale také klíčovým distributorem klasických a artových filmů v České republice. Od roku 2010 tvoří v programu LFŠ filmy AČFK samostatnou sekci, která představuje jak filmy uvedené v uplynulé sezóně, tak nové distribuční počiny. Zástupci filmových klubů i diváci LFŠ tak mohou v Uherském Hradišti navštívit přednostně uváděné předpremiérové filmy, které vstoupí do distribuce až na podzim téhož roku. K vidění na LFŠ bude kompletní Projekt 100 2012 (West Side Story, Bohémský život, Trainspotting, premiéra Sedmikrásek) a dále pak již uvedené (Stud, Musíme si promluvit o Kevinovi) či připravované (vozíčkářská panická komedie Hasta la vista!) "artbustery".
 

Zvláštní uvedení

Slnko v sieti (r. Štefan Uher, 1962)Také "zvláštní" sekce Zvláštní uvedení věnována jednotlivým výročím, osobnostem či filmům bude letos velmi bohatá a různorodá. V rámci dlouhodobě spolupráce se Slovenským filmovým ústavem uvedeme restaurovanou digitální kopii legendárního Uherova Slna v sieti, jako zapomenutý klenot uvidíte Rovenského Řeku, osobnost Jiřího Brdečka bude připomenuta prostřednictvím pásma jeho krátkých filmů a připomeneme také mistra francouzského žánrového filmu Georgese Franjua jeho nejslavnějším snímkem Oči bez tváře
 
 

zpět   |   nahoru   |   domů


Všechna práva vyhrazena / © 2011 Asociace českých filmových klubů / realizace nextWEB / admin



Připravujeme

Příští Letní filmovou školu pro vás připravujeme v termínu od 26.7. do 3.8. 2013. Těšíme se na vás!

 Další odkazy

Filmové listy

Ztráty a nálezy

Své dotazy můžete zasílat na jarmila.koutna@acfk.cz.

Zprávy z Letní filmové školy Uherské Hradiště 2012 na ČT2

Program LFŠ pro iPhone

Počasí